5 tháng 4, 2017

[Phân tích giọng hát] WINNER Seungyoon

[Phân tích giọng hát] WINNER Seungyoon [Phần 1]

● Âm vực:
F#2 ~ Bb5 (3 quãng 2 note)

● Quãng âm vực hỗ trợ ổn định nhất:
Bb2 ~ Eb4
Bb2 ~ Bb4 (có dùng giọng óc)

● Loại giọng:
Lyric Baritone (Nam trung trữ tình)

● Thế mạnh/Thành tích:
- Chất giọng nội lực nhất trong WINNER
- Hỗ trợ ổn định trong quãng pha
- Quãng pha hỗ trợ được tới Eb4
- Đôi khi có thể hỗ trợ tới hẳn E4, mặc dù rất không ổn định
- Có thể dùng giọng óc để hỗ trợ
- Có khả năng cộng hưởng
- Quãng giọng trầm nghe vẫn rõ ràng kể cả dưới quãng hỗ trợ

● Hạn chế:
- Có xu hướng đẩy quãng giọng pha bằng cổ họng
- Trong khoảng note A4, hỗ trợ không vững, trên note đó là thành cố quá
- Nghiêng về phong cách hát hơn là kỹ thuật, dẫn đến việc nhiều cách hát hơi bị thái quá
- Thường không mở họng đủ lớn
- Hiếm khi hát cộng hưởng
- Khi hát còn xuất hiện âm mũi
- Thường hát giọng giả thanh với cổ họng bị đẩy và kéo căng
- Âm khu trầm dưới Bb2 chưa được xử dụng thường xuyên, tiềm năng có thể chưa được khai phá

● Âm khu:
- Âm khu trầm: Âm khu trầm của Seungyoon phần lớn không được dùng tới, nhưng nhìn chung khá phát triển. Dây thanh âm trong vùng giọng ngực của anh có đủ lực để có thể duy trì tông giọng của mình xuyên suốt quãng này, mặc dù vậy, trong khoảng dưới B2, hỗ trợ có vẻ như không hiện diện.
- Quãng giọng pha: Quãng pha của Seungyoon thường thiên về giọng ngực. Anh có xu hướng đẩy giọng ngực của mình vào quãng pha khi lên quãng cao hơn, và cũng có thể duy trì hỗ trợ tới Eb4. Trên quãng đó, giọng của anh trở nên quá khàn, hỗ trợ cũng không còn vững.
- Âm khu cao: Nhiều khi có thể sử dụng được giọng óc, phần lớn là ở trong khoảng thấp. Có xu hướng đẩy quá nhiều áp lực lên vùng giọng óc cao và giọng giả thanh, điều này khiến giọng hát của anh nghe bị căng.

● Độ linh hoạt:
Về phong cách, Seungyoon thường lấy cảm hứng từ thể loại nhạc đi theo xu hướng indie và rock, thay vì các thể loại nhạc R&B hay các loại nhạc khác chứa nhiều note chạy. Vì vậy, có thể nhận thấy rằng Seungyoon thường tránh chạy note, trừ khi thỉnh thoảng có dùng kỹ thuật này trong những bài soul hoặc R&B đơn giản mà trong đó các note chạy khá chậm. Số ít những lần anh sử dụng kỹ thuật chạy note, Seungyoon cho người nghe thấy bản thân thiếu khả năng duy trì hơi thở hỗ trợ một cách hợp lý, và sự chuyển tiếp giữa các note cũng không được nhuần nhuyễn. Thay vào đó, giọng hát của anh trở nên the thé và nghe khá cẩu thả vì sử dụng phản xạ một cách không chính xác. Phong cách hát cơ bản của Seungyoon thường là áp dụng lực lên dây thanh quản của mình, điều này khiến chúng không được thả lỏng đủ để Seungyoon có được sự linh hoạt trong giọng hát, điều này khiến giọng hát của anh có phần chậm chạp. Ví dụ của các lần chạy note có thể thấy trong “Ordinary People“, as well as “그리워해요.”

● Tài năng âm nhạc/chất nghệ sĩ:

Với tư cách là một nhạc sĩ, Seungyoon thường rất tự do khi thể hiện các màn cover những ca khúc khác. Với khả năng đánh đàn để hỗ trợ khi hát, anh có thể kiểm soát được cách hát của mình khi trình diễn. Vì kiểm soát được nên anh có thể thay đối giai điệu của bài hát theo ý muốn, và cũng thường thêm vào bài hát những ý tưởng mới của bản thân về giai điệu trong các màn cover acoustic. Không phải lúc nào cách làm này cũng có kết quả, những Seungyoon thường thành công hơn khi thay đổi phần lớn các bài cover của mình. Nói về cách hòa âm, Seungyoon có xu hướng dùng giọng pha thiên về giọng ngực, nên khi hòa âm, anh thường cảm thấy dễ dàng hơn khi bè với quãng pha trên, thay vì hát bằng giọng óc, vì khi bè Seungyoon thấy khó có thể hòa giọng với một người đang belt bằng giọng óc của mình, điều này có thể thấy được trong màn cover ca khúc "Ugly" của anh với Big Bang Daesung. Ngoài việc đó ra thì phần bè của Seungyoon khá là gọn gàng, nếu như các ca sĩ hát cùng anh có được sự hòa hợp về cường độ trong khi hát, điều này được thể hiện trong màn trình diễn “Sunday Morning” và “그리워해요.”

● Phân tích tổng quan:

Kang Seungyoon initially debuted as soloist after participating in the second season of Superstar K, in 2013. Shortly after, he re-debuted in 2014 as the lead vocalist of WINNER after participating in the survival TV show meant for YG’s next boygroup debut. His style is often very rock-oriented and he tends to show his skills as a vocalist, songwriter and instrumentalist by writing his own songs while accompanying himself playing his guitar. His voice is unique in the sense that while many other main and lead vocalists of idol groups tend to be high tenors, Seungyoon is one of the few baritones currently active as a main or lead vocalist in a male idol group. His voice is thick in tone and generally dark overall, enhanced by his rough approach in his singing.

His lower range can be quite well placed and connected, while maintaining a considerable amount of vocal tone. However most of the time, he tends to only maintain the right amount of breath support and connection of his vocal cords as low as Bb2, while losing the true consistent sense of breath support anywhere below that. His chest voice tends to be quite well placed in his chest with a strong development of his chest voice muscles down to Bb2, where he seems rather comfortable and consistent. Due to stylistic reasons, Seungyoon doesn’t often sing below B2, but the few times he’s done so it’s possible to hear a drop in sound, such as the G2 in “Lonely“, or a drop in support, such as the F#2’s in “Baby Goodnight.” Examples of him showing a good amount of breath support and connection in his lower range include the C#3’s in “Someone Like You“, the B2’s in “같이 걸을까” and the Bb2 in “반달친구.”

The most used and highlighted part of his voice is usually his mixed voice. Since WINNER’s music is written for 2 tenor vocalists and 1 baritone vocalist, it wouldn’t make much sense for their music to be too high or too low for either voice type. Generally sitting on a comfortable range from C3 ~ A4, none of their vocalists usually belt too high or sing too low. Due to this, Seungyoon is never truly able to explore his lower range much but tends to constantly sing at the top of his mixed voice. Most of the time, their songs are written in a mid-range for a tenor and slightly high range for a baritone, where Seungyoon is able to show support and maintain an adequate amount of technique.Up to D4 and Eb4, Seungyoon shows that he can maintain a relaxed approach and even produce resonance occasionally, as heard by the C#4 in “Someone Like You” and D4 in “Baby Baby.” Up to Eb4, Seungyoon is able to maintain enough breath support to outdo his bad habits and still keeps a relaxed enough approach in his throat, as heard by the Eb4’s in “당신께 쓰는 편지” and “시간을 거슬러.”

Above Eb4 he tends to use his throat more and although support may be present on his E4’s, it’s usually overshadowed by him not being completely relaxed and pushing too hard with his throat muscles, as heard by the E4’s in “Someone Like You“, “Lonely“, “그리워해요“, “우리 헤어졌어요” and “Ugly.” Above E4, Seungyoon has never shown the ability to maintain breath support at all and tends to use his throat almost completely. This can be attributed to his stylistic choices by drawing influence from the rock-genre. As a result, instead of using proper breath support while keeping his rock-style approach, he tends to push his mixed voice out with a lot of chest-dominance and throat tension, as heard by the F4’s in “恋しくて (Begin)“, “말할 수 없는 비밀“, “비가 온다“, F#4’s in “This Time“, “Wild & Young“, G4’s in “궤변 광란의 축제“, “0 + 1“, “Baby Baby“, “공허해“, G#4’s in “Je T’aime“, “Someone Like You“, and A4’s in “시간을 거슬러.” This is not to say that he hasn’t shown improvement over the years. Compared to his Superstar K days, Seungyoon has made very good progress in his breathing technique and being able to sing with less pushing around the D4 ~ E4 range, if contrasted to performances like “본능적으로.”

His upper register usually is a very lightly approached and supported head voice, which is usually well transitioned into when singing with less volume. His transitions become less smooth and he may end up switching into a falsetto when he goes from his upper mixed voice with more chestiness up to his upper register. This is caused by him using too much of his thyroarytenoid muscles that when transitioning into a more cricothyroid-dominant cord function, he’s using too heavy of an approach and switching to a much lighter use of his vocal cords becomes too abrupt, thus making him use a thinner airy falsetto instead. However for the most part, he’s able to use his head voice and is able to support up to Bb4, as heard by the E4’s in “우리 헤어졌어요“, G4’s in “Lonely“, the G#4’s in “시간을 거슬러” and the Bb4’s in “Je T’aime.” Above that, he tends to either use falsetto or simply use an overly excessive amount of throat tension and air pressure, causing him to sound tight and strained, as heard by the B4’s in “0 + 1“, C5’s in “Baby Baby“, C#5’s in “Je T’aime“, “아름다운 나비” the Bb5’s in “Tonight.”

In terms of overall technique, Seungyoon has a few issues with overly using his chest voice when singing higher, which can cause him to sound compressed and at times may cause him to go flat in pitch. Most of the time however he possesses quite a good sense of pitch with a good understanding of dynamics in his singing. Although it may become limited when he sings above E4 in his mix, he tends to be able to control his voice well below that. His vibrato also seems to be a bit of a problem, with signs of laryngeal movement as opposed to relying solely on a natural vibrato. This causes his vibrato to become quite fast and forced out.

Overall his technique is actually quite adequate for a young vocalist like him. His sense of technique helps him in his songwriting and his overall understanding of music help him communicate his lyrical content very well with his voice. He is very self aware and sings in a specific genre, which works with his current level of technique. For the future however, he would be quite limited to one genre, while the amount of tension and forcefulness in his mix can be quite damaging to his vocal cords and cause him to have issues if he does not change his approach in singing. For the future, learning to relax and balance out his mix would be the most important step in order to improve his overall technique.


● Đánh giá:

Ca sĩ Average to Above Average Vocalist

● Video về âm vực của Changmin:

https://youtu.be/WNZ4_HnLMqM
https://youtu.be/RCbcmIjkZCkhttps://youtu.be/EqHqeO7JbU0

--
Cre: kpopvocalanalysis (WINNER’s Vocal Analysis: Seungyoon)
Vtrans by Top Comments Vtrans.
Please take out with full credit. Thanks~
Share:

Không có nhận xét nào:

Đăng nhận xét